Cum să te prezinți la un interviu de angajare

Pentru cei care abia au ieșit de pe băncile școlii sau din amfiteatrele facultății, căutarea unui loc de muncă poate deveni o adevărată aventură. Să cauți și să găsești (dacă ai noroc) anunțul pentru jobul pe care îl dorești, să scrii o scrisoare de intenție și să adaptezi CV-ul și să te prezinți la interviul de angajare, în cazul că ești solicitat.

interviuUna dintre cele mai importante etape în procesul de recrutare a personalului este interviul de angajare. El nu este un simplu schimb de replici cu ajutorul căruia angajatorul urmărește identificarea celui mai bun candidat din punct de vedere profesional, ci presupune și o analiză a personalității și temperamentului candidaților. Cei care fac interviul urmăresc, in general anumite caracteristici ale candidatilor. Trei dintre cele mai importante caracteristici ale candidaților, care sunt urmărite în timpul interviului, sunt: aptitudinile de comunicare, motivația și prezentarea personală. Interviul este un prilej de a relua cele scrise în Curriculum Vitae și în scrisoarea de intenție, cu detalii și, eventual cu argumente.

Modul în care te prezenți la interviu este foarte important. Dacă te vei pregăti temeinic, șansele de reușită vor fi de partea ta.

Reguli pe care ar trebui să le respecți:

  1. Fii punctual. Punctualitatea este o dovadă de seriozitate și interes pentru job-ul pe care vrei să-l obții. Dacă întârzii, scuzele oricât de credibile, nu vor ajuta prea mult.
  2. Îmbracă-te corect. Alege ținuta vestimentară care se potrivește cel mai bine postului dorit. Dacă în compania respectivă toată lumea poartă o ținută office, îmbracă-te și tu la fel. Dacă, din contră, oamenii au o ținută casual, așa îmbracă-te și tu. Indiferent de ținuta vestimentară adoptată, ea trebuie să fie simplă, curată și decentă. Dacă nu ești sigur, poartă un costum. Se recomandă ca acesta să fie uni: negru, gri închis sau bleumarin. Cămășile/bluzele nu trebuie să fie în culori țipătoare. Culorile alb sau albastru sunt cele mai potrivite. Evită accesorizarea excesivă.
  3. Acordă atenție aspectului fizic. Acesta trebuie să fie impecabil. Nu purta frizuri extravagante, nu folosi parfum sau aftershave cu mirosuri puternice. În ce privește igiena, aceasta trebuie să fie ireproșabilă.
  4. Strânge ferm mâna care ți se întinde.Prin această strângere de mână ți se apreciază comportamentul social.
  5. Folosește un limbaj clar și simplu.Răspunde la întrebări concis, precis, clar și fără ambiguități sau detalii nerelevante. Nu întrerupe interlocutorul, nu-l contrazice sistematic și cu insistență. Dacă nu ai înțeles ceva, nu ezita să pui întrebări la rândul tău.
  6. Nu neglija gesturile și mimica:

– controlează-ți ticurile și gesturile care-ți trădează emoția, nervozitatea sau plictiseala

– fii atent la poziția în care stai pe scaun (nu te tolăni, dar nu sta nici prea încordat)

– nu te juca cu obiectele din jur (pix, agendă, mânerul poșetei, etc.)

– evită să stai cu coatele pe biroul angajatorului, pentru a nu-i da senzația că vrei sa-i invadezi spațiul.

  1. Zâmbește și menține contactul vizual (dar nu-l fixa pe interlocutor cu privirea!)Amintește-ți că sunt studii care arată că omul își face o idee de acceptare sau respingere inconștientă a unei alte persoane în 4 secunde.
  2. Fii conștient de calitățile tale și spune-le cu convingere.Fă-ți o listă a calităților/aptitudinilor/talentelor tale, care ar putea fi atuuri la angajare. În dreptul fiecăreia scrie o frază despre experiența care ți-a dovedit respectiva calitate.
  3. Fii entuziast!Dacă îți dorești cu adevărat slujba respectivă și știi exact de ce, vei putea argumenta cu ușurință. Entuziasmul tău nu trebuie însă să fie exagerat, pentru a nu da senzația de falsitate.
  4. Informează-te. Atunci când te prezinți la interviu, trebuie să cunoști câteva informații legate de companie (structură, cum funcționează, care sunt planurile de viitor) și de postul pentru care aplici (atribuții, responsabilități, posibilități de promovare). Aceste informații te vor ajuta să răspunzi la cea mai importantă întrebare: De ce dorești această slujbă? Răspunsul tău trebuie să-l convingă pe cel care face interviul, să-l determine  să creadă că ești persoana potrivită și că angajarea ta va fi benefică pentru firmă.
  5. Gândește pozitiv.Înainte de interviu, gândește-te că totul va merge foarte bine. Fii încrezător!

Greșeli pe care trebuie să le eviți:

  1. Să te pregătești în ultimul moment
  2. Să te prezinți într-o ținută neglijentă
  3. Să te enervezi
  4. Să vorbești despre salariu înainte de sfârșitul interviului
  5. Să nu ai nicio întrebare
  6. Să dai răspunsuri neclare
  7. Să vorbești prea mult despre posturile anterioare
  8. Să-i vorbești de rău pe angajatorii anteriori.

La sfârșitul interviului, abordează problema condițiilor de muncă, a salariului și nu neglija perspectivele de evoluție în carieră. In final, stabiliți un termen-limită pentru comunicarea deciziei finale.

După interviu, te sfătuiesc să trimiți o scrisoare de mulțumire celui care te-a intervievat. Aceasta îi va aduce aminte de persoana ta și va dovedi că ești un bun comunicator.

Advertisements

About Dorina Danila

Marketing teacher, blogger, traveler
This entry was posted in Comunicare, Lecția de comunicare and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s